Nøttestekhjelpen

Nøttestekhjelpen

Alt du trenger å vite for å få til nøttesteken på julaften!

Nøttestek er veganernes julemat nummer én, og denne smaker godt til alt av tradisjonelt tilbehør. Her får du en steg-for-steg guide til hvordan lage en flott nøttestek. Oppskriften er basert på den fantastiske nøttesteken som i sin tid ble servert på nå nedlagte (bu-hu) Resept i Stavanger, som er videreført på enda mer fantastiske Bellies (jippi).

Ofte stilte spørsmål om nøttestek:

Kan nøttestek lages i forveien?

Ja, dette går helt fint. Du kan lage opp fyllet en dag før servering, og pakke det inn i butterdeig og steke det på samme dag. Du kan også lage en stek som du forsteker på forhånd, for deretter å skjære den opp i stykker og steke disse på panne samme dag.

Kan nøttestek fryses?

Ja, jeg anbefaler å fryse en halv eller kvart nøttestek om gangen. Tin den en time før den skal stekes, og skjær den opp i stykker og stek på panne. Du kan også fryse nøttesteken etter at du har pakket den inn i butterdeig og før steking, men vær forsiktig når du pakker den inn og legger den i fryseren slik at den ikke mister fasongen.

Hvor kjøper du tørket steinsopp?

Dette har de i godt assorterte matbutikker, som Meny og Mega. Prisen ligger på cirka 50 kroner. Steinsoppen bidrar med en veldig kraftig smak som passer godt til julemat, derfor kan den ikke erstattes av vanlig sopp. Dersom du ikke finner soppen så kan litt soyasaus erstatte noe av smaken.

Currypaste passer vel ikke i norsk julemat?

Jo, det gjør det! Currypaste lages av mange av våre kjære julekrydder, blant annet kan vi finne både nellik, kanel, kardemomme og allehånde i den. Du kan også bruke gult karripulver, anbefaler Curry Madras fra internasjonale matvarebutikker. 

Hvilken butterdeig bruker du?

Findus og TC Brød (eller noe slikt) sine butterdeiger er veganske. I tillegg er økologiske bakerier gode på vegansk butterdeig, eller du kan lage selv.

Hva slags brødsmuler bruker du?

Jeg skjærer skorpene av et ferskt eller daggammelt brød og kjører resten til smuler i kjøkkenmaskinen. Brødsmulene skal absorbere væske så det er viktig at de ikke er tørka. Du kan også bruke havregryn, men jeg anbefaler brødsmuler for best smak og konsistens.

Kan nøttesteken lages uten butterdeig?

Det går fint. Anbefaler å steke den i en godt smurt brødform.

Nøttestekhjelpen

Alt du trenger å vite for å få til nøttesteken på julaften! Oppskriften består av mange små operasjoner, der du gjør klar masse råvarer som samles i en stor bolle. Her er det om å gjøre å bli kvitt mest mulig væske før råvarene legges i bollen, da blir nøttesteken fast og fin, og lett å skjære i.
Prep Time 1 hour
Cook Time 50 minutes
Total Time 1 hour 50 minutes
Servings: 2 steker/8 porsjoner
Course: hovedrett

Ingredients
  

  • 400 g nøtter bland gjerne mandler, cashew -og valnøtter
  • 200 g røde linser
  • 50 g tørket steinsopp
  • 1 aubergine
  • 1 grønn squash
  • 2 gulrøtter kan erstattes av pastinakk
  • 3 stilker stangselleri kan sløyfes
  • 2 løk
  • 200 g sjampinjong eller aromasopp
  • olje til steking
  • 2 ss indisk rød curry paste
  • eventuelt litt hvitløk
  • 10 tørkede aprikoser
  • 4 ss barbequesaus
  • 4 stilker bladpersille
  • 4 ss rismel kikertmel, hvetemel eller havregryn, 100 – 200 gram brødsmuler mengder og type varierer her, se under framgangsmåte
  • eventuelt litt vann
  • 10 rosenkål
  • 6 plater butterdeig

Method
 

  1. Du kan la nøttene ligger i bløt litt om du synes det blir for mye med "tørre" nøtter. Dette er ikke nødvendig, det kommer an på hva du foretrekker.
  2. Kok opp godt med vann i en gryte. Skyll linsene og ha dem i. La det småkoke til linsene er møre, dette tar rundt 15 minutter. Sil av vannet og avkjøl linsene.
  3. Bløtlegg steinsoppen i varmt vann. Pass på at den blir helt dekket. La det stå i cirka 20 minutter.
  4. Kutt aubergin og squash i terninger med lende på cirka en centimeter. Spre dem utover på et fat og salt dem lett. Dette trekker ut vannet. La dem ligge i cirka 20 minutter.
  5. Kjør gulrot, selleri, løk og sopp til små biter i en foodprocessor. Disse kan også kuttes for hånd.
  6. Varm opp oljen i en panne, og tilsett grønnsaksbitene og karrien. La det steke i cirka ti minutter. Vend på det underveis, og tilsett eventuelt ekstra olje.
  7. Legg deretter blandingen ut på en tallerken, slik at det avkjøles fort.
  8. Hell vannet av aubergin- og squashterningene, børst av saltet så godt du greier, og stek bitene i cirka ti minutter. Her kan du også tilsette hvitløksbiter om du ønsker. Legg også dette utover på en tallerken til avkjøling.
  9. Hell ev. vannet av nøttene. Kjør nøttene til små smuler i en kjøkkenmaskin. Ha over i en stor bolle. Bland deretter inn linsene. Kutt aprikosen i små biter og ha i. Hell av vannet av soppen, skjær den i mindre biter og bland i.
  10. Deretter tilsetter du gulrotmiksen, auberginmiksen og barbequesausen. Finhakk persille og bland inn den til slutt.
  11. Nå skal du ha en ganske fast masse. Målet er at den skal kunne formes til en stek med hendene, uten å være for våt, men heller ikke slik at den faller sammen. Her har du tre verktøy:
  12. 1. Brødsmuler for å få den fastere og mindre bløt
    2. Vann for å få den bløtere
    3. Rismel, kikertmel, hvetemel eller havregryn for en mer sammensatt masse.
    Sannsynligvis holder det med brødsmuler, og det er ikke sikkert du trenger å tilsette noe i det hele tatt.
  13. Forvarm stekeovnen til 200 grader. Dekk et stekebrett med bakepapir.
  14. Rens de ytterste bladene av rosenkålene, og skjær av det harde stilkfestet.
  15. Kjevle ut tre butterdeigplater til et stort rektangel.
  16. Legg halvparten av deigen langs midten av rektangelet, og form den slik at den får relativt jevne kanter.
  17. Legg halvparten av rosenkålene inni deigen.
  18. Brett det hele sammen, slik at det går fin stekfasong.
  19. Gjenta med resten av butterdeigen, nøttestekdeigen og rosenkålene.
  20. Stek i 40-50 minutter. Nøttesteken skal bli stiv og gyllen oppå.
  21. Dersom du steker nøttesteken rett før servering, er det bare å skjære den i skiver og servere. Dersom du har stekt den på forhånd steker du skivene på nytt enten i stekepanne eller på et smurt brett i ovnen.

Video

Flere oppskrifter

  • Sopp- og snittebønnestuing

    Sopp- og snittebønnestuing

    Dette er kanskje så “søndagsmiddag i gamle dager” som det kan bli – og i dette tilfelle er det en veldig bra ting. Vi lager en nydelig stuing basert på sopp og løk, tenk en tykk soppsaus egentlig, og i den har vi i snittebønner som bare såvidt er blitt kokt. Passer godt til det…

    Les mer

  • Potetstappe med masse hvitløk

    Potetstappe med masse hvitløk

    Potetstappe er kanskje min favoritt blant potetrettene, og det sier ikke rent lite! Jeg elsker jo poteter, og kunne ha spist det til alle måltider. Pommes frites, fløtegratinerte, bakt i ovn, stekt i panne, stekt som rösti… Mulighetene er mange, og smaken blir jo god uansett.

    Les mer

  • Rosenkål med granateple

    Rosenkål med granateple

    Jeg prøver å tenke “norsk, norsk, norsk” når jeg går i grønnsaksavdelingen i butikken. Og stort sett pleier det å gå skikkelig bra. Denne dagen startet godt, kan du si. Jeg fant en stor pakke med rosenkål fra Randaberg, og de var så store og grønne og fristende som bare det.

    Les mer

  • Potetgrateng

    Potetgrateng

    Poteter, poteter, poteter, poteter… Jeg blir aldri lei! Poteter må seriøst være noe av det aller beste jeg vet. Poteter og sjokolade. Men helst ikke sammen.

    Les mer

  • Brun soppsaus

    Brun soppsaus

    Noen måltider krever rett og slett en skikkelig god saus. Det være seg julemiddagen, den tradisjonelle søndagsmiddagen, eller en dag der du trenger å spise en god saus med skje rett fra gryta.

    Les mer



144 thoughts on “Nøttestekhjelpen”

  • Takk for en superbra oppskrift!
    Er fersk i vegetargamet, og lagde denne for første gang. Utrolig kjekt med steg for steg beskrivelse! Hadde ikke steinsopp, men brukte litt soyaolje, det smaker kjempegodt!
    Neste gang skal jeg kjevle butterdeigen enda tynnere, ble litt tykt hvor den overlappet, og ikke helg gjennomstekt.. Ellers, terningkast 6! 🙂

  • Gleder meg til å prøve ut denne oppskrifta! 😀 Tenkte å ha denne på jul, så satser på jeg skal få det til. Lurte på om det er rød curry paste man skal bruke til oppskrifta? 🙂

  • Denne høres god ut, og blir nok julaftensmiddag for vegetarianerdatter. For en kjøttspisende mamma er bloggen din super når middagsoppskriftene må fornyes – mange takk! Et spørsmål: du skriver 8 plater butterdeig. Om man bruker oppskriften på butterdeig som du lenker til over oppskriften, holder det da med en porsjon av denne?

    Jeg klikket meg videre til “flere oppskrifter på vegansk jul”, men fikk 404-feilmelding, tenkte kanskje du ville vite det.

    • Hei! Takk for fine ord 🙂
      Linken er fikset nå, takk for at du sa fra. Er litt feil som følger med da jeg flyttet over til united bloggers for ett år siden, så veldig kjekt med beskjed!

      Ang oppskriften så tror jeg du må doble butterdeigoppskriften. Du får VELDIG mye nøttestek for denne oppskriften. Heldigvis så er den veldig fin til å fryse, du kan også skjære opp ekstra nøttestek i skiver og steke i pannen til restemiddag. Bare så det er nevnt. Lykke til!

  • Hei! Først og fremst må jeg si at denne ser megadigg ut. Men – currypaste er jo så mangt, så jeg lurer på hva slags type/merke du bruker?

    • Takk for det 🙂 Jeg bruker indisk rød currypaste, samme hvilket merke egentlig. Det blir ikke mye smak av det i oppskriften, så ikke så nøye.

  • Denne oppskriften er helt super. Jeg skal bruke denne når jeg skal lage nøttestek for 4. gang i år, og det får jeg julestemning bare av å tenke på! Tidligere har vi ofte hatt indisk gryte til storfamiliens veggiser, men det ble liksom veldig mye ulikt tilbehør på bordet. Med nøttesteken har vi samme tilbehør som pinnekjøttspiserne, og det føles da ikke som man spiser to vidt forskjellige retter. Det ender dessuten alltid opp med at absolutt alle også vil ha nøttestek 🙂 Tilbehøret vi bruker er kålrabistappe, surkål, saus og poteter. Mmm…

  • Tenkte å lage denne steken for første gang denne jula. Jeg så deg lage denne steken på Veganmessen på lørdag.. Jeg husker du ikke brukte stangselleri da. Jeg liker ikke stangselleri så vil helst ikke ha det i, men hva brukte du i stedet?

  • Hei! 🙂 Dette blir min første jul som vegeterianer, og tenkte jeg skulle prøve denne nøttesteken da den ser veldig god ut! 🙂 Jeg bare lurte på hvilken saus du har til? Og om du har oppskrift på den? 🙂

  • Hei!
    To spørsmål:
    Så disse ingrediensene er til to separate steker?
    (Du sier først to, så snakker du om én, så jeg blir forvirra)
    Jeg vil sløyfe rosenkålen, burde jeg gjøre noen andre endringer da?
    Takk, super blogg!

    • Bare sløyf rosenkålen. Ingrediensene er nok til to steker, men dropper å forklare selve monteringen to ganger. Skal prøve å gjøre det litt mer tydelig.

  • Findus butterdeig *ER* vegansk. Fekk bekrefte det fra hun på veganmisjon, produsenten var kontaktet og den har vært vegansk heilt tilbake til 2014, kanskje før det også.

    Men…om du absolutt hater selleri…hva er best å erstatte det med? Purreløk?

  • Hei! Denne skal vi teste ut for første gangi år! Vi gleder oss 🙂 🙂 Jeg bare lurer på en bitteliten ting… Må man bruke rismel, eller kan man erstatte det med f.eks kikertmel?

    God jul 🙂

  • Skal lage denne i år 🙂 I fjor var jeg i USA og spiste tofurky. Ovnen jeg hadde var ikke helt god så jeg synes ikke noe serlig om tofurkyen (den du kjøper). Har laget hjemmelaget med stort hell. De har utrolig mange veganske steker i butikken i USA men de beste lager du selv. Lagde veganmannen sin nøttestek for to år siden og tror det er den beste jeg har smakt. Den var lik denne men uten rosenkål. Håper bare familien liker den, det er nesten viktigere 😉

  • Kan man bruke Maizena i stedet for rismel? Vil man oppnå samme effekten, altså å binde deigen, eller vil det være bedre å bruke hvetemel?

  • Hei! Ville bare tipse deg om å oppdatere det du skriver om at Findus sin butterdeig ikke er vegansk — for det har den heldigvis blitt, i følge dem selv i fjor:

    “Tusen takk for din henvendelse! Emulgeringsmiddelet E471 I vår butterdeig er av vegetabilsk opprinnelse.

    Ønsker deg en fortsatt fin dag!

    Med vennlig hilsen
    Findus Konsumentkontak

    Postboks 423
    1373 Asker

    http://www.findus.no

    … Så blir det kanskje enda enklere for folk å velge vegansk! 🙂

  • Hei! Gleder meg til å lage denne til julaften! Her i USA fant jeg ikke steinsopp, men kan jeg bruke kantareller i stedet, tro?

  • Nå er den i ovnen, det dufter godt i hele huset 😉 Lagde halv oppskrift og det ser ut som det blir ganske mye uansett 😉 Rester til i morgen med vegisterkaker. Brukte litt soyasaus i tillegg til steinsoppen, og hjemmelaget indisk rød karripaste (hadde kjøpt thai).

    Sitter å nyter et glass med vegnog (vegansk eggelikør) mens jeg venter på at steken blir ferdig.
    Tusen takk, for en god oppskrift 😉 God jul!

  • Hei! Lagde nøttesteik og hadde både julafta, 1. og 2. juledag 🙂 Ville berre tipsa om saus. Når steinsoppen hadde ligge i blaut i 20 min lukta det så godt av vatnet at eg tenkte det ikkje måtte gå til spille, så eg kokte det ned til ca. 1 dl kraft og laga dobbel oppskrift av den her der eg byta ut vatn og buljongpulver med steinsoppkraft: http://www.veganmisjonen.com/2014/12/oppskrift-peppersaus-flte-melkefri.html

    Det vart skikkeleg digg 😀

    Elles laga eg steika uten butterdeig og rosenkål, i form, og fann ut at kalde restar både såg ut som, og funka supert som, grov “leverpostei”/paté på skive.

  • God oppskrift! Me laga til 12 personar, men det var i alle fall mat til 16 🙂
    Har nå ein del igjen, og lurer på kor lenge han held seg i kjøleskapet (frysaren er full 🙂

    • Off haha, jeg tar av og til litt i i mengdeberegningene ja. Den står fint 3-4 dager i kjøleskapet. Best blir den om du skjærer den opp i skiver og steker i panna.

  • Prøvde meg på nøttestek for første gang, gikk fantatisk bra. Måten oppskriften er forklart og med strålende fine bilder, var det enkelt selv for meg :- )
    Neste gang jeg lager en en av gjestene allergisk mot sopp,hva kan anbefales å brukes som erstatning for sopp?

    • Så hyggelig 🙂 🙂 Kjempekjekt å høre (at det gikk bra, ikke ang allergien altså)!

      I stedenfor sopp ville jeg bare kjørt på med mer aubergine. I tillegg har i et par spiseskjeer soyasaus ELLER noen soltørka tomater for å erstatte smaken til steinsoppen.

  • Hei. Jeg har et par oppskrifter på nøttestek om du er interessert …Bedre enn kjøttmat dette her . Hilsen kjøtteter

  • 250 gr hasselnøtter, 6kavringer eller 3-4 brødskiver, 1 middels løk, 2ts salt,3/4 L melk, 4 egg . Mal nøtter og løk, bløt brødet i melka . Mix det godt og tilsett salt og eggeplommer. Visp eggehvitene stive og bland dem forsiktig i deigen. Hell røra i stor brødform. Stek v/ 200 gr ca 1time. Jeg plasserer den litt under midten i ovnen . Lykke til

  • Fantastisk oppskrift! Anbefales. Jeg lagde nøttesteiken til jul – og er nå igang med 17.mai menyen. Denne er ett klart førstevalg til en vegetarian og et vegan barnebarn. De gleder seg igjen, glemte ikke julaften -15. Takk ❣

    • Hei! her bruker jeg tørkede som jeg koker, men du kan også bruke fra boks (doble mengden i så fall) og droppe kokoingen 🙂

  • Hei. Har veldig lyst å lage denne til jul, men jeg er allergisk mot belgfrukter. Har du tips til hva som kan erstatte linsene?

  • Hei. Skal lage julemat til en veganer og har aldri smakt nøttestek. Kan man gjøre alt klart dagen før og legge i kjøleskap og kun steke på julaften? Kan man evnt.fryse den rå og steke den dagen man skal ha den, eller må den stekes før frysing?

  • To av ungene er blitt veganere. Skal prøve å lage nøttesteiken til jul. Det står den skal stekes i 40-50 min., men på hvilken temperatur. Skal den stå midt i ovnen. Varmluft eller vanlig over / undervarme?

  • Hei. Skal lage denne for første gang. Bare lurte på om jeg kan bruke ferdiglaget bbq saus som jeg kan kjøpe i butikken. Og evt hvilken er god ?

  • Hei, da skal jeg gjøre mitt første forsøk på nøttestek. ), kutter du opp et helt brød, eller bare skorpen? forsto ikke helt. ellers Tusen Takk for fantastisk inspirerende blogg: )

  • Kan man tilsette noe av vannet fra steinsoppen hvis det trengs mer væske? Mye av smaken fra soppen går jo ut i vannet.

  • Hei 🙂 holder på å
    Lage denne 🙂 hvis jeg bruker linser som ligger i lake skulle jeg da doble mengden, altså 400 gram?:)

  • Hei kan jeg fryse det hele rått og ta det opp for steking den dagen jeg skal ha det ? Takk for kjempegod oppskrift

  • I år er det femte året jeg lager denne nøttesteika. Jeg lager to steiker, har til julaften, julefrokost og nyttårsaften. I utgangspunktet lager jeg den til husets vegetarianer, men alle andre vil jo også ha. 🙂
    Tusen takk for en super oppskrift, og takk for en grundig bruksanvisning.

    • Du kan selvsagt ta i om du foretrekker det, men for meg så holder det med saltsmaken fra squash og aubergine + den i barbecuesausen. Ofte er currypasten også tilsatt salt. Viktigste er å smake seg fram 🙂

  • Kjøpte rød curry, men når jeg kom hjem så jeg jo at ingen av de ingrediensene du nevner var i den.. Skal jeg bare droppe det da? Fant heller ikke stensopp eller misosoyasaus, så jeg kjøpte umamikrydder i stedet. Tror du det funker? Helt blank på dette her altså, skulle prøvd litt før :p

    • Håper det ordnet seg for deg 🙂 I denne oppskriften er det sånn at det går greit med litt svinn liksom. Trenger ikke ha med absolutt alt for at det skal bli bra!

  • Denne nøttesteken var bare HELT super. Det var flere her på juleaften og alle ville ha av denne. Jeg fikk beskjed at jeg måtte lage denne til nyttårsaften . Til et selskap vi skulle ha. ALLE elsket den. TUSEN TAKK til deg 🙂

  • Hei, Jeg prøvde denne i fjor, og unnskyld men den ble veldig mislykka. Den smakte veldig red curry, så jeg anbefaler å velge paste med omhu! Ser at det er mange som er fornøyde, så var sikkert jeg som gjorde noe rart, valgte også en av de billige glassene man kjøper i vanlig butikk. Skal prøve igjen i år 🙂

  • Takk for fin oppskrift. Bra med step for step for en mamma som vil servere noe godt på julaften til vegetarianer sønnen. Dette er 3. året jeg lager fant ikke steinsopp i år så det ble kantareller og litt soya saus. Satser på at det funker. Tar litt tid å lage da så bra at det kan gjøres i god tid og fryses.

    • Høres ut som en veldig grei mamma 🙂 Kantareller og soyasaus bør gjøre jobben! Håper dere får en bra jul!

  • Prøvde for første gang i dag, ribbe til familien og nøttesteik til meg. Måtte bytte ut steinsopp med kantarell, hadde kjøpt thai curry paste (feilkjøp) som jeg da mikset med litt nellik og ingefær, butterdeigen laget så mye trøbbel at den havnet i søpla så steika ble stekt i brødform – resultatet?
    Utrolig godt!! Her kan man tydeligvis bytte ut etter eget forgodtbefinnende og uansett få et godt resultat. Gleder meg til å eksperimentere med dette fremover.
    Håper ferdigstekt nøttesteik kan fryses? Laget bare en og det ble mat i massevis.

    • Godt det smakte! Jeg har bannet litt over butterdeig selv, men har nå funnet ut at om alt går galt kan jeg steke nøttestek i brødform med bare et lag butterdeig over. Veldig bra det smakte.
      Frysing går supert. Anbefaler å skjære den i skiver først, og så steke opp skivene i stekepannen etter tining.

    • Jeg vil tro det går fint på svak varme, men vil du ha ekstra sprø butterdeig så er det best å ha den i skiver.

  • Hei hei! Typen liker verken squash eller aubergine, er det mulig å sløyfe det, eller bruke noe annet? Jeg laget denne i fjor, og elsket den, men vil gjerne finne noen andre alternativer…

  • Hei, får ikke opp bildene i innlegget uansett hvor mange ganger jeg har prøvd å opne siden på nytt, og brukt ander nettlesere… tenkte det var dårlig internett, men funket ikke med 4g på mobil heller..

  • Heisann!
    Dersom jeg fryser en rå nøttestek med butterdeig rundt, skal den tines før steking eller settes inn i ovnen i fryst tilstand?

  • Hei! Jeg må bare få takke for denne fantastiske oppskriften på nøttesteken som har vært julemiddagen vår de siste 5 årene! I år tenker jeg å fryse den uten at den forstekes, og da lurer jeg på om du anbefaler at den tines 1 time først også når den er «rå»? Mvh Karoline

    • Oioioi, så koselig å høre! Ja tin den først, gjerne 4-5 timer, hvis ikke blir det vondt å få den stekt skikkelig.

  • Hei, kan nøttesteken lages ferdig rå og stekes dagen etterpå? Ha den f eks i kjøleskap over natten?

  • Hei Mari,
    Har laget nøttesteken i dag på lille julaften før dagen i morgen. Den er pakket inn i butterdeig, matpapir og plast og satt i kjøleskapet. Ble litt bekymret, -tror du det er OK? Tenkte å ta den ut i morgen formiddag og la den få romtemp før jeg setter den i ovnen.
    Takk for svar

  • Hei-denne skal vi prøve til nyttår, men skal vi ha 4 spiseskjeer med alle 4 meltypene rismel, kikertmel, hvetemel og havregryn-eller 4 ss med en av de 4 melsortene?

  • Hei. Skal prøve oppskriften i morgen. Ville bare på forhånd takke for den! Dette høres godt ut. Og du er flink til å lage oppskrifter ikke minst. Liker måten alle ingridienser kommer tidlig, og med en liten FAQ først. Genialt!

  • Hei! Jeg vil gjerne lage denne, men har ikke kjøkkenmaskin der jeg er i jula.. Tror du det fungerer å bruke stavmikser?

    • Jeg det går nok helt fint. Mye kan du kutte fint for hånd også, men nøttene ville jeg tatt med stavmikser 🙂

  • Hei! På meny her kostet tørket steinsopp 80kr for 20gram, så det blir 200kr for de 50 grammene oppskrifter sier. I spørsmål og svar står det at du betaler 50kr for det som skal til av sopp. Får ikke dette til å stemme helt..?

    • Hei! Jeg har begynt å bruke mye mindre enn i originaloppskrifter, det har blitt voldsomt dyrt :/

  • Hei Mari! Dette blir årets nøttetstek! Har laget den flere år, men har aldri prøvd steknsoppsausen du anbefaler til fordi jeg alltid lager sausen tidlig i desember og fryser ned, men ikke har visst om jeg kunne gjøre det samme med sausen. Hva tror du? Synd å kaste bløtvevet fra steinsoppen. Kan jeg fryse det ned tror du, eller lage sausen samtidig og fryse den? Gleder meg til julemiddagen, takk for oppskriften.

  • Hei Mari! Dette blir årets nøttetstek 🙂 Har laget den flere år, men har aldri prøvd steinsoppsausen du anbefaler til fordi jeg alltid lager steken tidlig i desember og fryser ned, men ikke har visst om jeg kunne gjøre det samme med sausen. Hva tror du? Synd å kaste bløtvannet fra steinsoppen. Kan jeg fryse det ned tror du, eller lage sausen samtidig som steken og fryse den? Gleder meg til julemiddagen, takk for oppskriften. 🙂

    • Væææææ beklager at jeg ikke har svart!!! Til neste år: bløtevannet kan helt fint fryses ned 🙂

  • Hei
    Ser du spesifiserer “indisk” curry paste her.
    Vil santa maria sin “vanlige” røde curry paste funke? 🙂

    • Jeg bruker den indiske, for den har mange typiske norske julekrydder. De fleste du får kjøpt i butikken er enten indiske eller thai, den fra thailand har ofte litt for mye sitrus, hvitløk og ingefær, som jeg ikke synes blir så godt til julemat dessverre :/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recipe Rating