Vegansk ukemeny: uke 52, 2025
Rett og slett det jeg selv planlegger å spise den kommende uken.
vegansk matformidling
Rett og slett det jeg selv planlegger å spise den kommende uken.
Denne uken er full av lune smaker, enkle hverdagsfavoritter og litt adventskos helt på slutten. Rettene jeg har valgt ut er spesielt tilpasset kalde novemberdager der middagen skal være lettlaget, varmende og god på smak. Helst alle tre på en gang.
Hei søndag, og ny ukemeny! Denne uken harjeg satt sammen en meny som blander comfort food, retter med masse grønnsaker og et par middager jeg synes det er ekstra kjekt å lage. Her får du alt fra varmende pho og kremet pasta til både crispy les mer
Hei søndag, og ny ukemeny! I skrivende stund er jeg i en enormt idyllisk hytte ved sjøen – men med mer eller mindre ingen kjøkkenutstyr. Hybelkomfyr og brødkniv er det mest avanserte som finnes. Jeg koser meg ordentlig, og klarer meg helt fint uten kjøkkenet les mer
Denne uka tar, faktisk, turen fra det aller mildeste til… ganske spicy… før vi er tilbake med det helt milde i form av en kremet kantarellsaus på søndagen. Kanskje en parallell til novemberværet her i Stavanger, hvem vet?
Det er Halloween denne uken, og hvis det hadde gått an å kledd seg ut som folk som kaster innmaten på gresskarene istedenfor å spise den, så hadde jeg vurdert å skaffe meg et kostyme. Matsvinn er nemlig noe av det skumleste jeg vet, og les mer
Egentlig er jeg kun oppskrift av mat med gresskar for tiden, etter at jeg har gjort et kupp på et lokalt gårdsutsalg. Har gresskar i absolutt alt, det er altså så kjekt med den norske sesongen!
Etter min mening er høstmaten (er det et ord?) den beste. Råvarene som er i sesong. Grytene, suppene, varmende, fyldige. Krydderiene fra sørligere breddegrader, alt i kategorien “comfort food”, og så videre. Så mye godt! I ukens meny har jeg samlet essensen av dette: middager les mer
Høsten er her – og jeg klager ikke. Surt og mørkt ute? Perfekt unnskyldning til å være inne og lage mat.