Linsebolognese

Italiensk spagetti bolognese i helt vegansk versjon!
Linser er et fabelaktig alternativ til kjøtt i pastaretter! Veldig proteinrike, herlig konsistens og de smaker veldig godt i saus sammen med grønnsaker og urter.
Server gjerne denne sammen med litt godt brød.

Ingredients
Method
- Finhakk sjalottløk og hvitløk. Riv gulrøttene. Skjær paprikaene i terninger.
- Varm opp oljen til medium varme i en gryte. Ha i sjalottløk og la den surre i noen minutter. Tilsett hvitløk, gulrøtter og paprika og la det surre noen minutter til.
- Rør inn tomatpuré, miso, sukker, røkt paprikapulver og oregano, la det holde på i noen minutter til.
- Rør deretter inn linsene, hell på vann og la det hele koke opp. La blandingen koke til linsene er møre, 20-25 minutter.
- Del tomatene i to, grovhakk oregano. Rør inn tomater og mesteparten av oreganoen rett før slutt, smak til med salt og pepper.
- Kok spagetti til al dente-konsistens. Sil av vannet. Servér den kokte pastaen med linsesausen, topp med resten av oreganoen og eventuelt litt mer olivenolje og pepper.
Flere oppskrifter
-
Toskansk sommerkål
«Kållasagne», kommenterte min venninne Annika da hun fikk snap av retten.
-
Pasta og purre
Purre altså! For en kjekk grønnsak som jeg har undervurdert i årevis. Står det purre i en oppskrift, har jeg nemlig en lei tendens til å automatisk erstatte den med vårløk, uten at jeg har en god grunn på hvorfor.
-
Risotto med gresskar
En nydelig, nesten kremet, risotto med masse god høstsmak. Denne passer godt som hovedrett, men kan også serveres som tilbehør.
4 thoughts on “Linsebolognese”
Leave a Reply



Hei!
Det hadde vært topp med litt utdypende informasjon om hvilken type miso som egner seg best til dette!
Alle typer funker faktisk 🙂 Jeg pleier å bruke brun i slike retter, og den hvite mer når det skal minne om ost.
Tommel opp fra kjøttspiserne til denne også! 🙂 Eneste innvending er at det tok litt lang tid når man kommer skrubbsulten hjem fra jobb … det ville kanskje funke å bruke bokselinser og koke det litt kortere? Ellers mente mannen at det ville være verdt å prøve med røde linser for en litt mer sånn kremete konsistens.
Linser på boks fungerer nok kjempefint, da ville jeg halvvert vannet. Samme med de røde 🙂 Røde linser er jo kjempegodt, skal prøve det i denne neste gang!