Kokosmakroner

Silketofu er en god venn i saftig julebakst, her er den brukt for å lage herlige kokosmakroner. Disse kan oppbevares i romtemperatur – bare de får stå i en lufttett boks.
Oppskriften er heftig inspirert av en i kokeboka Vegan Cookies Invade Your Cookie Jar.

Ingredients
Method
- Forvarm stekeovnen til 175 grader. Kle to stekebrett med bakepapir.
- Ha silketofu, rapsolje, soyamelk, sukker og vaniljeestrakt i en kjøkkenmaskin eller blender og kjør til du har en helt jevn masse.
- Ha over i en bolle og rør inn mel bakepulver, salt og kokos. Vend det hele sammen til du har en jevn røre.
- Bruk en spiseskje til å løfte røren i små klatter over på stekebrettene. Pass på at du har noen centimeter mellom dem, de utvider seg noe under steking.
- Bak i 12-14 minutter, til de såvidt får noen brune flekker.
- Avkjøl helt før du har dem i en lufttett kakeboks. Kokosmakroner kan oppbevares i romtemperatur.
- Tips: Dypp gjerne bunnen i smeltet sjokolade og la det stivne i kjøleskap før servering.
Flere oppskrifter
-
Glutenfrie peppernøtter
Dette er en overraskende enkel oppskrift, som faktisk fungerer uten både gluten, egg og melk. Selv tåler jeg gluten helt fint, men dersom jeg venter allergisk besøk i julen, blir det ofte til at jeg lager disse. Deigen tar ca. 10 minutter å lage, peppernøttene er enkle å rulle ut, og de trenger ikke mer…
-
Sjokoladepinner
Disse er faste hos meg hvert eneste år, og forsvinner nesten skummelt fort fra kakeboksen. Kjempegode med et glass havremelk, eller en kopp kaffe. Eller julebrus. Alt passer til julebrus.
-
Bondekaker
Bondekakene kom til Norge fra Sverige en gang etter annen verdenskrig, og de spises fortsatt både i hjemlandet sitt og i Danmark. Sikkert til fika, tipper jeg (verdens fineste tradisjon som vi godt også kan importere fra Sverige).
10 thoughts on “Kokosmakroner”
Leave a Reply





Det står mel i ingredienslista, men ikke i framgangsmåten. Er det rett med mel?
Ups, det har falt ut. Skal være i ja!
Flott oppskrift – ny julefavoritt her i garden! Eg lurer på om det går an å bruke soyafløyte (vispbar) i staden for silketofu?
Så godt den slår an 🙂 Jeg har aldri prøvd med soyafløte, men tror egentlig ikke at det går. Silketofuen tåler varmebehandlingen bra, og hjelper med å få makronene til å henge sammen. Men si gjerne fra hvordan det går om du prøver!
Hei!! vet du om det ev. vil fungere med gluten fritt mel ?
Oppskrifta di er supergod, har blitt fast innslag i julen her pga gluten intoleranse tenkte jeg finne en oppskrift som samtidig fungerer med gluten fritt mel.
Heidi !
Jeg antar det vil gå fint, men ville passet på at det er noe som binder godt i den melblandingen. Enten at det er litt kikertmel i, eller litt maisstivelse eller potetmel. Ikke BARE det altså, men at det er i miksen 🙂
Jeg hadde i melet sammen med det tørre. Det står ikke når det skal has i. Har smakt på røra, den smaker ihvertfall nydelig.
Oioioi, takk for beskjed! Endret nå 🙂
Dette var så fristende, at jeg tror jeg må bake denne førjulstida! Men da lurer jeg på om jeg kan bruke havremelk i stedet for soyamelk. Vi drikker ikke soyamelk (liker ikke smaken), og det er så dumt å åpne en når man skal bruke så lite! Kan jeg evt bruke soyafløte? De er jo i mindre kartong.
Jeg tipper havremelk skal gå helt fint 🙂