Sjokolademoussekake

Denne kaken altså. Veldig populær i middagsselskap, og dagen etter forsvant restene på jobben veldig fort. Alle like overrasket over at den var vegansk (akkurat som om det er en negativ ting!). Det beste kanskje er at den kan lages på to hovedingredienser – plantefløte til visping eller kokosmelk. Bestem selv – begge fungerer like bra. Smak og konsistens blir nesten identisk.

Ingredients
Method
- Kjør havregryn og mandler i en food processor til det er ganske pulverisert. Ha i kakaopulver og lønnesirup og kjør til alt er jevnt.
- Tilsett én og én spiseskje med kokosolje til deigen fester seg litt. Smak eventuelt til med litt sukker.
- Kle en springform med bakepapir. Størrelsen er ikke så veldig farlig her – en liten diameter gir en høyere kake og færre stykker. Press deigen ned i bunnen av formen. Sett kaldt mens du gjør klar sjokolademoussen.
Sjokolademousse og montering:
- Oppbevar eventuell kokosmelk i kjøleskap minst noen timer før du skal lage sjokolademoussen.
- Smelt sjokoladen i vannbad. Visp opp det harde laget fra øverst i kokosmelkboksene eller all fløten med en håndvisp.
- Tilsett smeltet sjokolade, melis, vaniljeekstrakt og havsalt og visp til det blir jevnt. Fordel sjokolademoussen over kakebunnen og sett til avkjøling igjen.
- Etter cirka en time i kjøleskapet er kaken klar til servering. Løsne den forsiktig med en kniv langs kanten av kakeformen og skjær kaken i serveringsstykker.
Notes
*Ved bruk av kokosmelk.
Flere oppskrifter
-
Semulepudding med tahini og aprikos
En smaksrik dessert som imponerer – året rundt.
-
Sticky toffee pudding
Klissete og knallgod karamellkake helt uten egg og melk.
-
Luftig sjokolademousse med to ingredienser
Dette her er virkelig en «go to»-dessertoppskrift for min del. Den fungerer nesten med alle allergier, den er sååå enkel å lage og smaker skikkelig godt! Det eneste du trenger er en plantefløte til visping, og en melkefri sjokolade.
11 thoughts on “Sjokolademoussekake”
Leave a Reply



Nydelig kake som jeg tidligere har lagd på flere anledninger. Alltid en hit! Om dagene må jeg dessverre ha nøttefri diett så jeg lurte på om du hadde tips til hva som kan være et alternativ til mandlene. Jeg tenker dadler kanskje?
Dadler blir nok for seigt. Prøv enten kjerner (pinjekjerner, gresskarkjerner) eventuelt hvetemel 🙂
Hei! Tenkte å lage denne som bursdagskake i dag for å overbevise familien om at vegansk kan være minst like godt som annet:) bare lurer på om du har tips til hva man kan bruke resten av kokosmelken til? Den er kanskje for “vannete” til å egne seg til gryter og sånn?
I kaker (istedenfor soyamelk), i supper til å erstatte vann + i smoothies og juice :)Håper det blir bra!!
Jeg har aldri laget noe med kokosmelk og blir litt forfjamset av at det er det harde øverst i boksen som skal vispes. Skal ikke hele boksen brukes?
Nei, kun det harde. Det er kun da du får det stivpisket nok. Kokosvannet som blir igjen kan du drikke 🙂
Hei.
Kor lang til i forvegen kan ein laga denne kaka?
En dag før servering går greit, helst ikke mer.
Hei! Kan mandlene erstattes med andre typer nøtter, som pekan?
Hei:) Kaken ser helt nydelig ut! Og jeg har veldig lyst å lage den til et selskap. Men jeg lurte på om mandlene kan erstattes med noe? (Har noen i familien som dessverre er veldig allergiske)
Kan du ha i andre nøtter, eller kjerner? Gresskarkjerner er godt i kakebunner synes jeg 🙂