Snickersostekake

En skikkelig snopete ostekake med karamell, sjokolade og nøtter.


Vegansk snickersostekake
Ingredients
Method
- Forvarm stekeovnen til 180 grader. Finn fram en liten/mellomstor springform og kle den med bakepapir (evt margarin og mel).
- Knus kjeksen i en foodprocessor. Smelt margarinen og ha den i, ha også i sukker. Press kjeksblandingen ut i bunnen på springformen. Tørk av maskinen, vi bruker den igjen to ganger i oppskriften, og det er ikke nødvendig med full vask mellom hver gang.
- Kjør kremost, silketofu, maisstivelse, sukker og peanøttsmør jevnt i food processpren. Rør inn sjokoladeknappene til slutt.
- Fordel røren utover i formen. Glatt den ut på toppen med en slikkepott. Skyll maskinen igjen.
- Sett kaken i ovnen og bak i 35-40 minutter. Avkjøl.
- Ha nøttene i foodprocessoren og kjør til de er i grove biter (de skal ikke bli pulverisert). Ha over i en bolle.
- Fjern steinene fra dadlene. Ha fruktkjøttet i foodprocessoren, tilsett litt vann (start med en halv desiliter og spe eventuelt med mer). Kjør til du har en helt jevn, tyktflytende karamellsaus. Smak til med litt salt. Hell over i bollen.
- Når kaken av avkjølt har du nøttekaramellen over. La kaken stå kaldt fram til servering.
Flere oppskrifter
-
Snickersboller
I vår vennegjeng er fastelavn den viktigste høytiden, og en dato vi holder av i kalenderen hvert år. Annika pynter, jeg baker, noen kler seg opp, noen går i julepysj, noen har med gaver, noen sin voksne sønn vil fortsatt være med, og alle møtes og spiser boller.
-
Ostekake med friske bær
En festpyntet ostekake er kanskje det aller kjekkeste jeg vet om å servere i selskaper. Det fungerer jo både som dessert og som kake, og alle liker jo ostekake. Denne varianten er skikkelig stylet opp med både rømmetopping, pasjonsfrukt, bær, kakonibs og spiselig glitter. Spesielt de to sistnevnte klarer du deg helt fint uten, det…
-
Veganske snickers
Disse her altså! Herlighet så gode! De smaker faktisk som vanlige Snickers, men de er veganske og laget med ingredienser som dadler, lønnesirup og mandelmel.
3 thoughts on “Snickersostekake”
Leave a Reply



Kan man la den stå i kjøleskapet over natten?
Ja – og da blir den faktisk enda litt bedre (syns jeg)!
Hei 🙂 Synes bunnen og ostelaget var godt 😀 Syntes toppen på kaken smakte som dadler med peanøtter, i stedet for karamell. Toppen ble litt gjennomvåt pga. vannet skilte seg litt fra dadlene og la seg i groper. Kanskje jeg skulle tatt mindre vann i? Skal prøve å lage vanlig karamell og blande det med peanøtter, men da blir det vel helt hardt når jeg setter det i kjøleskap.