Nesten rå snickerskake

Nesten rå snickerskake

Se her – en nesten rå, nesten kjempesunn snickerskake! Istedenfor sukker bruker vi dadler og sirup, istedenfor egg og melk bruker vi kokosmelk, og det eneste snopet vi har i er peanøttsmør (som heller ikke er så gale å spise). Smaken er kjempegod, og kaken er såpass mektig at du kan servere den i mye mindre stykker enn vanlig kake.

Nesten rå snickerskake

Uten soya – uten melk – uten egg – uten gluten. 
Prep Time 30 minutes
Total Time 30 minutes
Servings: 6 porsjoner
Course: kake

Ingredients
  

  • 8 dadler
  • 5 ss kakaopulver
  • 1,5 dl nøtter cashew, valnøtter, mandler, hasselnøtter eller en kombinasjon av disse
  • bitte litt salt
Karamell:
  • 8 dadler
  • 1 ss kokosolje
  • litt salt
  • litt vann
Peanøttmousse:
  • 1 boks kokosmelk pass på at den står kaldt før bruk
  • 2 ss peanøttsmør
  • 1 ss lønnesirup
Pynt:
  • 2 ss kakaonibs kan sløyfes eller erstattes av smeltet sjokolade

Method
 

  1. Kle en liten brødform med bakepapir. Fjern steinene fra dadlene og ha fruktkjøttet i en food processor. Tilsett kakaopulver, nøtter og salt og kjør til det blir jevnt og begynner å klistre seg sammen. Press blandingen nederst i brødformen.
  2. Sett formen kaldt mens du fortsetter.
Karamell:
  1. Fjern steinene fra dadlene. Ha fruktkjøttet i en food processor med kokosolje og salt og kjør jevnt. Spe med litt og litt vann til du får en tyktflytende karamell. Hell over i brødformen over bunnlaget. Sett formen kaldt igjen.
Peanøttmousse:
  1. Grav ut det harde topplaget fra kokosmelkboksen og ha i en food processor. Tilsett peanøttsmør og lønnesirup og kjør til du har en helt jevn mousse. Smak eventuelt til med litt mer lønnesirup. Ha moussen over karamellen og sett kaldt igjen.
Pynting og servering:
  1. Ta formen ut av kjøleskapet rett før servering. Ha på kakaonibs til pynt og skjær i serveringsstykker.

Flere oppskrifter

  • Snickersboller

    Snickersboller

    I vår vennegjeng er fastelavn den viktigste høytiden, og en dato vi holder av i kalenderen hvert år. Annika pynter, jeg baker, noen kler seg opp, noen går i julepysj, noen har med gaver, noen sin voksne sønn vil fortsatt være med, og alle møtes og spiser boller.

    Les mer

  • Veganske snickers

    Veganske snickers

    Disse her altså! Herlighet så gode! De smaker faktisk som vanlige Snickers, men de er veganske og laget med ingredienser som dadler, lønnesirup og mandelmel.

    Les mer

  • Ritzkonfekt

    Ritzkonfekt

    “Kjempegode Snickers”, sa Calle da han smakte disse, og selv om jeg prøvde å lage noe annet så måtte jeg ta det som et kompliment.  Dette er oppskriften for deg som gjerne har det travelt når det skal bakes, her bruker vi ferdigkjøpte kjeks i bunnen og lar sjokoladen smelte rett på kaken.

    Les mer

  • Snickersdadler

    Snickersdadler

    Dadler er så godt! I denne konfekten fungerer de som karamell, i tillegg til at de hjelper å holde det hele i hop. Med litt peanøtter inni og sjokolade utenpå så blir det rett og slett en fest.

    Les mer

  • Snickersmilkshake

    Snickersmilkshake

    En fest av en dessertmilkshake med peanøtter, karamell og sjokolade. 

    Les mer



10 thoughts on “Nesten rå snickerskake”

  • Hei! Holder på å lage denne nå, og lurer litt på om du mener at det kun er topplokket fra kokosmelken som skal i peanøttkremen, eller om vi skal bruke all melken bortsett fra dette lokket? Blir veldig takknemlig for svar – og gleder meg til å smake på kaka!! 🙂

  • Hvor mange personer vil du si denne oppskriften er til?
    Skal lage den til en bursdagsfeiring til søndag, og da blir det 12 gjester. Bør jeg doble porsjonen? Er andre kaker også da, men er en som har cøliaki og mest sannsynlig bare kan spise denne kaka

    • Jeg ville doblet oppskriften. Kaken er ikke så stor, men den metter godt, men likevel er det bedre å være på den sikre siden synes jeg 🙂

  • Hei! Denne høres helt fantastisk ut!
    Jeg lurer på hva slags dadler du bruker her? Er det sånne myke, store medjool-dadler eller de mindre, mer tørre? Jeg har bare de tørre, og tenker at hvis du bruker de store så trenger jeg flere av de mindre 🙂 Har du evt gram- eller dl-mål?

    • Jeg pleier å bruke medjooldadler 🙂 Dersom jeg bruker de litt mindre så har jeg bare i flere. Kanskje 1 medjool tilsvarer 1,5 mindre?

  • Hei! Smaker denne mest «sunt» om du skjønner hva jeg mener, eller dekadent og søtt? Er på jakt etter sistnevnte.

    • Forstår godt hva du mener 🙂 Jeg vil si en mellomting. Den smaker ikke sånne sunne rå food-kaker du får på enkelte kafeer liksom, men er ikke full on tradisjonell snopekake heller.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recipe Rating