Perlebygg med aspargessalat

Perlebygg er polerte byggkjerner, tradisjonell og rustikk mat som har fått sin renessanse nå når det nordiske kjøkken er blitt så moderne. Her bruker vi dem nesten som risotto, og serverer med sopp, spinat og en frisk aspargessalat på toppen.
Retten kan du servere som den er, eventuelt som tilbehør til veganske middagskaker.


Perlebygg med aspargessalat
Ingredients
Method
- Skyll perlebygg i kaldt vann. Ha de i en gryte med vann og buljongterning og kok opp.
- Skjær sopp i terninger. Skjær vårløk i tynne ringer. Finhakk hvitløk og grovhakk spinat. Varm opp to spiseskjeer olje i en stekepanne. Ha i sopp og stek til den begynner å “svette”.
- Ha i hvitløk og det hvite fra vårløkene og la det hele surre til soppen begynner å bli gyllen. Etter at byggryna har kokt i 20 minutter har du i soppblandingen. Rør sammen. Legg deretter spinaten øverst i gryta.
- La det koke videre til all væsken er absorbert, cirka 10-15 minutter.
- Gjør klar aspargessalaten i mellomtiden. Knekk av den nederste delen av aspargesen (det er et naturlig bristepunkt om du kjenner etter litt, så du trenger ikke kniv til dette). Skjær aspargesen i tynne, tynne skiver. Bruk gjerne en ostehøvel eller tilsvarende. Ha de i en bolle, press i sitronsaften, hell på olivenolje og vend inn resten av vårløken (de grønneste ringene).
- Smak byggottoen til med salt og pepper. Server med aspargessalaten på toppen.
Flere oppskrifter
-
Toskansk sommerkål
«Kållasagne», kommenterte min venninne Annika da hun fikk snap av retten.
-
Nykål med peanøttsaus
Det øyeblikket jeg forstod at jeg var blitt voksen, var da jeg ble superglad over at årets nykål var kommet til butikken.
-
Potetvafler
Jeg var ikke på årets Øya-festival, men jeg fikk med meg det viktigste: alle mattestene. Musikk og mat går nemlig hånd i hånd under festivalen, og det er en super arena for å teste ut nye ting. En ting jeg bet meg ekstra godt merke i var de fylte vaflene til Hitchhiker. En blanding av det søte…
2 thoughts on “Perlebygg med aspargessalat”
Leave a Reply



Mari, i dag lagte eg denne heima. Det va det besta eg någen gang hadde lagt, sa u 😀
Ååååååååhhhhhhhhh så kjekt!!!!!!! <3 <3 <3